Asfaltwegen zijn een kostbaar bezit, want aanleg en onderhoud kost enorm veel geld.
De laatste jaren zijn de deskundigen anders tegen het in stand houden van asfalt gaan aankijken. In plaats van wachten tot het asfalt stuk is, en het dan (plaatselijk) vervangen, gaat de huidige trend meer naar preventief levensduur verlengend onderhoud. Tijdig een asfaltconstructie beschermen tegen de invloeden die erop worden uitgeoefend. Net als bij het regelmatig schilderen van houten kozijnen, de jaarlijkse onderhoudsbeurt van een auto, of een controlebezoek aan de tandarts.
PavementPartners levert en verwerkt een bitumenemulsie met verjongende componenten, namelijk Paveseal. Bij gebruik op bestaande deklagen vult dit product microscheurtjes in het asfalt op (herstel hechtbruggen, omliggende stenen) en verjongt het bestaande bitumen (herstel viscositeit van de verouderde mastiek). Met als gevolg, een tot 6 jaar langere levensduur!
Oorzaak van schade
Asfalt wordt blootgesteld en verouderd door de invloed van zonlicht (UV0), zuurstof uit de lucht, verkeersbelasting, stof, vorst en het gebruik van dooizouten. Het bitumen verhard en wordt uiteindelijk bros. Er ontstaan kleine scheurtjes en het bindende effect neemt in de loop der jaren af met als gevolg hiervan breken stukjes asfalt en/of steentjes uit (rafeling). Ook wanneer verouderd asfalt plaatselijk extreem wordt belast (door walsen van freesvakken) zal rondom deze vakken sneller schade ontstaan aan het oude asfalt. Opdrachtgevers, zoals Rijkswaterstaat, schrijven daarom al jaren standaard sealmaatregelen voor.
Remedie
Door het toepassen van Paveseal wordt het verouderingsproces vertraagd. De werkzame verjongende component maakt de toplaag van de asfaltconstructie weer meer flexibel, waardoor het beter bestand is tegen de optredende belasting. En door het toevoegen van nieuw bindmiddel wordt beginnende schade hersteld en tijdelijk tot stilstaan gebracht. Een sealbehandeling kan meerdere keren worden uitgevoerd en daardoor kan het vervangen een deklaag wel 12 jaar worden uitgesteld.
Hoe werkt het?
Bij open asfalt zakt het sealmiddel tussen de stenen van het asfalt en werkt het in op de hechtbruggen die de stenen aan elkaar kitten. Bij dicht asfalt wordt de holle ruimte aan het oppervlak opgevuld en door het zand waarmee af gestrooid wordt, ontstaat nieuwe mortel. Open en dicht asfalt wordt na behandeling altijd af gestrooid met droog en gebroken zand terwijl de emulsie nog niet gebroken si om een goede antislipwerking te verkrijgen. Bij de aanwezigheid van een langsnaad zal de verjongende emulsie in de naad penetreren en daar plaatselijk extra bescherming bieden.
Wilt u meer informatie over Paveseal?
Wij, PavementPartners adviseren u graag over onze verjongende bitumenemulsie Paveseal! Neem contact met ons op via info@pavementpartners.nl
