De duurzame weg
Duurzaam asfalt
100% circulair
met uitzondering van teerhoudend asfalt
Asfalt is in principe volledig circulair en daardoor ook duurzaam. We gooien niets weg en hergebruiken alles, met uitzondering van teerhoudend asfalt. Het ontbreken van een uniforme definitie van circulariteit zorgt echter voor discussie. In de wegenbouw produceren we meer asfalt dan we van de weg halen. Is dat nog steeds circulair? We gebruiken zoveel mogelijk gerecycled asfalt, maar zolang de vraag naar nieuw asfalt groter is dan het aanbod van oud asfalt, blijft productie van nieuw asfalt noodzakelijk.
De uitdagingen van wegenbouw
Wegbeheerders, asfaltaannemers, leveranciers, ontwerpers, kwaliteitsborgers en kennisinstellingen staan de komende jaren voor grote uitdagingen. Ze moeten bijdragen aan de circulaire economie, het Klimaatakkoord en de Green Deal. Het doel is kostenreductie, minimale overlast, verlenging van de levensduur van bestaande wegen zonder vervanging, en verduurzaming van wegen. Verduurzaming betekent vooral dat asfalt langer meegaat en dat de CO2-uitstoot bij productie en verwerking afneemt. Nederland kampt ook met stikstofproblematiek, wat nieuwe projecten bemoeilijkt.
Onze bijdrage
De duurzame weg
PavementPartners biedt producten en oplossingen voor oppervlakbehandeling, levensduur verlengend onderhoud en stikstofreductie.
01
Oppervlakbehandeling
Oppervlakbehandeling is een onderhoudstechniek voor asfaltverhardingen met lichte schade, zoals slijtage.
02
Levensduur verlengend onderhoud
Bij preventief sealen wordt het wegdek behandeld met een bitumenemulsie met verjongingscomponenten, zoals Paveseal.