Loading...

De duurzame weg

Asfalt is 100% circulair en duurzaam | PavementPartners
Duurzaam 100% circulair | PavementPartners
De duurzame weg | PavementPartners

Duurzaam asfalt

100% circulair

met uitzondering van teerhoudend asfalt

Asfalt is in principe volledig circulair en daardoor ook duurzaam. We gooien niets weg en hergebruiken alles, met uitzondering van teerhoudend asfalt. Het ontbreken van een uniforme definitie van circulariteit zorgt echter voor discussie. In de wegenbouw produceren we meer asfalt dan we van de weg halen. Is dat nog steeds circulair? We gebruiken zoveel mogelijk gerecycled asfalt, maar zolang de vraag naar nieuw asfalt groter is dan het aanbod van oud asfalt, blijft productie van nieuw asfalt noodzakelijk.

De uitdagingen van wegenbouw

Wegbeheerders, asfaltaannemers, leveranciers, ontwerpers, kwaliteitsborgers en kennisinstellingen staan de komende jaren voor grote uitdagingen. Ze moeten bijdragen aan de circulaire economie, het Klimaatakkoord en de Green Deal. Het doel is kostenreductie, minimale overlast, verlenging van de levensduur van bestaande wegen zonder vervanging, en verduurzaming van wegen. Verduurzaming betekent vooral dat asfalt langer meegaat en dat de CO2-uitstoot bij productie en verwerking afneemt. Nederland kampt ook met stikstofproblematiek, wat nieuwe projecten bemoeilijkt.

Onze bijdrage

De duurzame weg

PavementPartners biedt producten en oplossingen voor oppervlakbehandeling, levensduur verlengend onderhoud en stikstofreductie.

01

Oppervlakbehandeling

Oppervlakbehandeling is een onderhoudstechniek voor asfaltverhardingen met lichte schade, zoals slijtage.

Oppervlakbehandeling | PavementPartners
&
02

Levensduur verlengend onderhoud

Bij preventief sealen wordt het wegdek behandeld met een bitumenemulsie met verjongingscomponenten, zoals Paveseal.

Levensduur verlengend onderhoud - sealen | PavementPartners
&
03

Stikstofreductie

Nederland moet voldoen aan Europese richtlijnen voor natuurbescherming.

Stikstofreductie | PavementPartners
&